sgtrikus.reismee.nl

Eiland hopping

Vanmorgen om zeven uur ging de wekker, voor uitstapje nummer twee. En ja hoor het regende, je zult het niet geloven maar het kan dus regen in mauritius

De bus was te laat, en dacht haast dat ze me vergeten waren, en ook de picolo's van het hotel waren al aan het bellen geslagen waar de bus bleef; en natuurlijk toen ik naar het toileet ging toen kwam ie dus net aan rijden, konden ze dus op mij wachten.

Na een stop bij nog twee hotels en een rit van ruim een uur over het eiland ,konden we dan in de speedboot stappen. Het weer was toen gelukigook weer beter geworden.

Voor we vertrokken hebben we daar nog even gesnorkeld heel veel visjes gezien en ik had mijn onderwatercamera bij me dus ook een paar foto's gemaakt, helaas kwam ik zelf niet goed onderwater, maakt een hoekduik om naar beneden te zwemmen maar schoot als en boei weer naar boven, volgende keeer maar een klein loodgordeltje meenemen; Gelukig was de kaptein van de boot ook mee het water in, hijwas zo vriendelijk om naar de bodem te duikenen foto's te maken mij. terug op de boot gaf hij lekker veel gas en gingen we naar de eerst bezienwaardigheidde wrakdelen van een gedeeltelijkgeschonken schip. deze boot was in 1905 in de problemen gekomen bij het rif , gelukig zijn er geen doden gevalen de bodem is hier maar dertig cm diep en allen opvarende zijn dus gewoon naar het strand gelopen. Op naar het volgende eiland L' ile des cicrette, dat is de naam van een vogelsoort, deze helaas niet gezien, en ook zouden er op dat eiland schildpadden zitten maar ook die niet gezien, het is een koraal eiland.

Daarna werd het gas weer geopen en het zee water spetterde in ons gezicht, nu gingen we naar de waterval, het is de enigste watervalwatmet de boot te bereiken is.

Maar eerst moesten we nog rond ' Le point du diable' het verhaal van deze plek is dat vroeger toen de boten hier langs voeren de kompassen op tilt sprongen en je niet meet kon navigeren, ook nu schijnt af en toe de navigatie en andere elektronische apperaaten er mee te stoppen als je langs dat punt komt. Wij hebben daar geen last van gehad. Michael Jackson bleef gewoon door zingen.

De waterval was schiteren lag tussen twee rotswanden in, ook vlogen er witte vogels over, de naam van die beesten wet ik niet meer, heb wel geprobeerd ze te fotograveren, maar ze vliegen snel over, en ze blijven niet eens evenstil hangen, zodat je een foto van ze kan maken, rot beesten

Laughing

Toen was het tijd voor de lunch, ook nu gingen we naar een eiland toen, waar de barbecue al aan stond. onder het genot van rum, wijn , fris werden de gebakken vissen en kreeft geserveerd. Echt geweldig, en zo gezellig 9 onbekend op een eiland en het was net of we elkaar al jaren kende. maar ja dat schijnt rum en wijn met je te doen. Al hoewel ze mij wel een rare Hollandsche meid vonden hoor, ik dronk geen alchool, had geen wiet tot me genomenof bij me, en toch had ik lol. hihihi dat zouden ze thuis in Engeland vertellen; was echt een hele gezellige dag.

na het eten zijn we naar nog een eilandje geweest waar we een uur hbben vertoeft met snorkelen en lekker luieren op het strand. Tja en toen was het dan toch weer tijd om terug te gaan naar het hotel, maar eerst nog even flink de wind door ons haren laten wapperen en met een bloed gang vlogen we over de golven met de speedboot. het was echt een hele gezeligge dag en we wilden hem allemaal de volgende dag overdoen. Ik heb het echt getroven dat ik met een gezellig groep mensen deze trip heb kunnen maken.

Grand Baie, Pompelmouse, port Louis

Mijn eerste uitstapje. s'morgens om 09.00 uur werd ik opgehaald bij het hotel.

Via Goodland, waar een hele mooie Tamil tempelstaat. werden we gedropt op Cap malheureux. daar maakte we de overstap naar een andere bus voor het uitstap. na wat foto geschoten te hebben, kregen we een geschiedenis les overCap Maleheureux. hetwordt zo genoemd omdat in 1700 en nog iets het eiland aan deze kant werd binnen gevallen door de Engelse. Na een verwoede strijd tussen de Engelse en de Franse is het eiland uiteindelijk in bezit gekomen van de Engels. maar de eerste ontdekkers van mauritius waren toch de Hollanders oke het was dan wel per ongeluk dat we hier terecht zijn gekomen maar toch, wij waren de eerste. Wij Hollanders hebben dan ook het suikerriet en de reeen geintroduceerd op het eiland, jaja het waren toch die Holanders tatadada.

Grand Baie: een leuk haven stadje met leuke winkeltje hier haden we een fotostop. Ook hier weer een tempel deze was van de hindoes. voor de rest niet veel gezien want voor we het wisten was het de bus weer in richting Pompelmoes

Pompelmoes : Hier zijn we naar de botanische tuin geweest, veel verschillende palmbomen en andere plant en de grote landschildpadden en reeen, ook hier was het maar een kort bezoekje; Wat wel jammer was, ik en zo ook de andere toeristen, hadden gehoopt dat we hier op eigen gelegenheid door de tuinkonden wandelen en dat we dan op een afgesproken tijd weer bij de bus zouden zijn, maar dat ging niet door.de gidsnam ons op sleeptouw en heeft onseen paar plekjes laten zien en verteld over de verschillende bomen.Ook deVictoriawaterlelieishebben ze in de botanische tuin, deze waterlelie bloeid normaal gesproken 1 keer in de honderd jaar; Hier op mauritiusis datom de zeventig jaar van wegen het klimaat. nadat we de landschildpadden hadden gezien gingen we richting de hoofdstad Port Louis

Port Louis : Hier is het erg warm, zowie zo is het in het zuiden warmer dan in het oosten maar Port Louis ligt ook nog eens beschermd tussen de bergen, waardoor het hier dus wind stil is.de bus bracht ons naar het hoogste puntje van de stad, waar de citadel staat, een prachtig uitzicht over de stad en de haven. van hier uit gingen we naar de binnen stad voor de lunch, een lunchbuffet bij de chinees, was goed te eten, maar tegen de tijd dat wij kwamen was het buffet al aardig leeg gegeten, de gids had wel gevraagt ofde resterateurhet buffet bij wilden vullen, dat had ie wel gedaan maar de bamie was op tegen de tijd dat ik kon opscheppen, maar ach er lag nog genoeg vlees in de pan, dus daar maar een extra portie van opgeschept.

Na het eten zijn we via de specerijenmarkt en de vlees-en vis markt naar de haven van Port Louis gelopen. daar zijn we een beetje winkeltjes gaan kijken, en op de art en hand craftmarkt geweest. toen was het al weer tijd om naar het hotel terug te gaan. de gids was erg vriendelijk en al met al best een leuke dag gehad. maar de volgende keer als ik hier kom dan sla ik Port Louis over.

relax

Weetje waar je moe van wordt ????

Op vakantie gaan, ik kom hieer helemaal tot rust, het warme weer, het fluiten van de vogels en het ruizen van de branding op het strand.

niks anders gedaan dan op bed liggen en slapen, ik zal het wel nodig hebben.

en het is hier ook nog eens zo mooi, het paradijs op aarden ik heb me al voor genomen om hier zeker nog eens terug te komen.

allen het gedoe van het personeel hier, telkens je glas bij vullen, en dan s'avons rond een uur of zeven komen ze je bed open slaan, ja echt waar, je bed word voor je opgemaakt voor het slapen gaan. Ik hou best wel van verwennerij maar dit is echt te gek voor woorden, maar goed dat schijnt hier gewoon te zijn.

The Wall

vandaag moest ik vroeg op staan 07.00 uur, en dat heet dan op vakantie zijn.

Ik mhad een duik geboekt bij blue divers in het hotel maar omdat het slecht weer was geweest, en er bij belle mare hierdoorniet veel te zien zou zijn werden we naar het noorden gebracht.

bij cap malheure zijn we in een bootje gestapt en zijnnaar een eiland vlak voor de kust gebracht. het eiland zelf is onbewoond op hagedissen en vogels na dan.

na de briefing ben ik met een frans koppel en de duikgids het water in gegaan.

en wat was dat mooi, kristaalhelder water, er was wel wat stroming door de golfslag. maar ik kan niet beschrijven wat ik allemaal zag, zo heb ik onderander een trompet vis gezien, een schorpion vis, die door de gids geplaagt werd zodat ie zijn giftige stekels op zou zetten. was wel spannend om te zien, maar we werden wel gewaarschuwd dat niet zelf te doen omdat dat beest goed giftig is. ook de gids liet hem eigelijk maar heel even schrikken echt plagen was het niet hij wou allen maar even laten zien hoe dat beest er in vol ornaat uit ziet.

ook heb ik een grote gele mureen gezien di zat in de rotswant in een spleet die over de breete van de rots liep zo gaf, en natuurijk niet mijn camera bij me, best balen hoor nu. Ik voelde me een echte ontdekkingsrizer, de vrouwlijke Jack Cousteau.

na 45 min zat de duik erop ik zat op 50 bar dus moesten we onze veiligheidstop maken op 5 meter. Nu ben ik gewent dat we dat bij een paal doen of dan gewoon op de bodem gaan liggen i n nederland, maar hier werd er een boei opgelaten en daar hingen we dan in de open zee (oceaan). best wel spannend. toen we weer boven waren lag de boot al op ons te wachten. ik had toen al besloten dat ik geen tweede duik zou gaan maken, maar toen ik zag waar we die gingen maken was ik dubbel zo blij dat ik niet ging.

de tweede duik werd gemaakt bij carpantier, een atol van lava gesteente waar de golven op kapot sloegen daar stond me een stroming. ik was zo blij dat ik niet hoefte. de boot dreef zteeds van de duik lokatie weg, of we sloegen bijna op de klippen, brrrrr. maar goed ik zat lekker te verbranden op de boot.

na 45 min kwam de gids met het franse koppel weer boven allen op een hele andere plaats als dat wij dachten waar ze zouden zijn. maar goed heb ze geholpen aan bord te klimmen en daarna vaarde we weer terug naar de kust, waar de logboeken ingevuld werden.

tot en met nu toen is het maar bij 1 duik gebleven, wil best nog een keer maar ik heb nog wat andere tripjes geboekt, en ik wil zekker twee dagen voor vertrek niet meer duiken

better savethen sorry, zo als ze ook al op de duikschool zeiden.

dag 2

s' morgens vroeg wakker door de golven en het gezang van vogels.

Toen ik de gordijnen open deed zag ik gelijk het strand de blauwe lucht de zon en de ruige oceaan. wat is het leven toch mooi

het ontbijt was goed verzorgd en ik had gezelschap van mussen en andere vogels, het is nu eenmaal een restaurant met open muren. een ander zou zich er misschien aan geergerd hebben maar ik vind het wel gezellig, en brutaal dat die beesten zijn. als je van je tafel opstond om en nieuwe lading voer te halen, dan zatten die vogels op je tafel de kruimels weg te pikken

en ruzie maken dat ze deden want echt er zatten soms wel 6 van die vogels op 1 tafel, hihihi

en de bediening maar met servetten zwaaien om ze weg te jagen.

trouwens je word hier wel heel eerg verwend, hoor, ech je mag niet eens je eigen drank in schenken. had namelijk een fles bubbeltjes water op tafel staan als mijn glas bijna leeg was dan werd ie door de bedieng bij geschonken en als je zelf de fles al in handen had, dan werd ie overgenomen. ook als je terug kwam met een vol bord dan werd dat bord van je uithanden genomen en op je tafel gezet waarna ze dan ook nog eens voor de zoveelste keer je stoel aan schoven. dat is heel erg wennen maar goed kan er nu wel mee omgaan ondanks dat ik het wel heel erg overdreven vind.

de avond animatie steld niet veel voor maar goed je hebt een bad en een spannend boek. heerlijk relax.

op reis

Vol van de zenuwe zat ik te wachten tot ik met de bus richting centraal leiden kon gaan.

Zat al om Half zeven in de woonkamer bij mijn ouders thuis. raar mens ben ik toch ook heb toch al vaker gereisd en ook alleen, maar nog nooit was ik zo nerveus. en waarom?

Alles is toch goed gegaan, bus was op tijd, kon gelijk instappen voor schiphol en daar was ik ook binnen no time.

maar toen moest ik gaan inchecken en dat was dus een heel ander verhaal.

had een e-ticket en daarmee kan je dus niet aan de balie mee inchecken nee dat moet via een machiene, dan toets je je vlucht nummer in en dan komt er een boarding pas uit. nou niet dus, en ook via het inscanen van mijn paspoort kreeg ik de melding ' geen ticket beschikbaar.

mmmm zou het dan toch ergens fout gegaan zijn? maar ik was gelukkig niet de enigste die het niet voor elkaar kreeg dus met hulp van een grond stewardes kreeg ik dan toch mijn boarding pas. toen naar de balie om mijn koffer af te geven, waar ik nog allerlei vragen moest beantwoorden i.v.m de duikspullen die ik bij me had. en toen ben ik bij Starbuck een lekker kopje koffie gaan drinken met een grotte mufifin, en toen waren de zenuwe ook weg.

na nog wat rond gekeken te hebben in de shopsen mezelf op een lekker luchtje had getrakteerd ging ik richting de vertrekhal. toen ik door de douane liep, ging het rode lampje brand. raar dat doet ie anders nooit, en werd ik uitvoerig gefouileerd, dat mens ging zelf met dr vingers lang en achter de beugel van mijn beha, en zelf aan de voorzijde werd gevoeld. maar ja hoort erbij. met dank aan Alberto Stegeman :-((

de vlucht naar charle de gaule ging soepel, en toen we daar geland waren stond er bij de deur een stewardess te wachten met de ticket voor de vervolg vlucht, echt netjes geregeld.

toen kon ik instappen op air mauritius, mocht boven in zitten, en helmaal vooraan, nou geen aanrader, want met dat brede achter werk van mij paste ik maar net in de stoel, maar zat wel krap hoor. ook van de entertainment set heb ik geen gebruik kunnen maken die stond bij mij in storing, geen filmpje kunnen zien, en dat op een vlucht van 12 uur. tja en omdat ik zo krapzat ook niet lekker kunnen slapen, en dan is het een hele lange vlucht. maar ik heb het overleeft.

toen ik s'morgens om acht uur( vijf uur europatijd)aan kwam bij het hotel was mijn kamer nog niet klaar. maar de schoonmaak zou er maar een uurtje over doen en dan moch ik erin, terwel normaal gesproken de incheck om twee uur is. Nou ik was daar erg blij me want was best wel gesloopt van de reis.

tijdens het wachten kreeg ik een kannetje koffie van het hotel en een mandje met vers gebaken broodjes, mm heerlijk. om half tien kon ik dan eindelijk mijn kamer in en ben toen gelijk mijn bed ingedoken, maar wel de wekker gezet. na vier uurtjes slapen werd ik nog voor de wekker waker. heb toen mijn badpak aan getrokken en ben toen heerlijk op het strand gaan liggen.

een wat is het hier mooi, en dan ook nog bediening op het strand, echt pure verwenerij.

rond half vijf begon het al donker te worden en ben ik maar weer richting mijn kemer gegaan.

en wat hoorde ik er werd gitaar gespeeld bij de presendentieel villa, wat dus naast mijn kamer ligt. en wat bleek er ging iemand trouwen, echt harstike leuk ik heb de bruid nog gezien die was bezig met een foto sessie op het strand, daarna hadden ze in de tuin een dinner. tja zeg nou eens eerlijk wat is er nu romantischer dan trouwen op een tropisch strand, zwijmel zwijmel.

en ik ik ging slapen met het geluid van de golven en de gitaar op de achtergrond.

we zijn er bijna

Nog 1 nachtje slapen en dan gaat ze op reis.

Begin nu toch wel een beetje zenuwachtig te worden. Heb ik alles wel bij me?

Nog maar eens kijken:

pasport check

ticket check

credit card check

hotel voucher check

treinkaartje en stri[ppekaart check

Ik geloof dat ik allees heb. oke nog maar ens alles na kijken. heb ik echt wel alles

Sealed
Laughing

En op het laaste moment toch maar een grotere toilettas gekocht, en o ja douchgel ook wel handig.

Tja elke keer als ik op reis ga dan ligt de koffer al 10 dagen klaar en elke keer kijken of ik iets niet vergeten ben, of misschien dat eene ding toch maar niet of wel mee.

Maar nu heb ik toch alles en tja voor de rest zie ik het wel als ik Woensdag geland ben.